Bakal Pencorak Negara?

Kira2 dah seminggu,abesnye pilihanraya di kampus seluruh universiti negara kita. Aku masih lagi xtahu sape yg dilantik sebagai Pengerusi MPP di universiti aku.macam mana nk tahu,waktu aku pergi mengundi pon,aku xknl sesiapa,aku main tanda je.begitulah demokrasi,suara majoriti yg akan menentukan siapa yg bakal menang utk beberapa jawatan yg dipertandingkan.Tetapi, pengundi2 di seluruh universiti,aku pasti dieorang pon xkenal siapa yg dieorang undi.

Memang xdinafikan,ada sesetengah universiti kat negara kite ni, bakal2 MPP dieorang aktif berkempen utk mencari undi.ade jgk universiti yg lebihkan kepada pihak2 tertentu,contohnye certain universiti xsuke kepada pihak pembangkang.automatik,dgn kuasa yg ada,pihak yang 1 lagi akan menang tanpa lawan.

xkisah la pihak pembangkang tu datang dari parti yang mana satu,tp adalah lebih baik jika persaingan itu wujud. barulah,bakal2 MPP ini sedar akan tanggungjawab mereka jika tidak,mereka akan idop dgn senang lenang tambahan pula apabile menang tanpa bertanding pulak tu.

begitulah erti demokrasi di universiti. pihak pembangkang akan di pandang serong.sebaliknya,jika diberikan peluang kepada pihak pembangkang,kite akan dpt lihat sejauh mana aggresif nye bakal2 MPP ini dlm mencorak pentadbiran yg mereka akan kuasai nnti.dengan syarat,biarlah agresif yang dimaksudkan itu,berpada2.

Sewaktu aku didalam kelas management,aku diajar konsep leadership dan motivation.aku melihat bakal2 MPP di universiti seluruh negara mempunyai 3 ciri2 daripada leadership dan motivation.
pertama,need for achievement.orang yg begini,mempunyai visi yg tersendiri.orang yg sudah pun ada landasan utk die mencapai sesuatu apabila die berkuasa nnti.achievement yang baik utk pelajar2 universiti.sebagai contoh,memperjuangkan hak2 pelajar,mencadangkan sebarang idea dari segi pembinaan bangunan,silibus,masalah2 pelajar.Memang susah utk cari orang yg sebegini,kerana orang sebegini begitu lantang dan berani membawa pendiriannye.

Kedua,need for power.ini adalah kategori yg plg bahaya dan plg ramai sekali di universiti.golongan ini seakan2 leka dan alpa pabila kuasa menjadi genggaman nya.mereka lupa tanggungjawab mereka sebenar. Datang meeting,join aktiviti,hanya utk tnjk muka dan authority yg tggi itu boleh membuat pelajar sedih dan kesal kerana memilih golongan sebegini menjadi MPP.

ketiga,need of affiliation.golongan yang mcm ni,pelik sikit.mereka mementingkan relationship.jika kawan2 yg mntk tolong,die akan tlg kawan2 die.jika tidak,mereka akan bersifat endah xendah.seoalah2,tanggungjawab mereka hanya utk kawan2 nya sahaja walhal pemimpin perlulah bersifat adil utk kesejahteraan rakyat @ pelajar.

bende2 ni lah yg aku sendiri nampak kat universiti aku dan universiti lain.aku bukan nk sokong pihak pembangkang,malah aku sokong dua dua pihak.aku cuma mahukan bakal2 MPP ini betol2 agresif,menunjukkan credibility,vision dan authority mereka tersendiri kerana masa depan bergantung kepada anak2 muda.

jika MPP di universiti sudah mentah,susahlah utk kite mendapat pemimpin utk memimpin negara yg lagi byk durinye,lagi besar masalahnye,lagi matang penyelesaiannye,lagi rumit konspirasinye.

hanyalah pandangan ikhlas dari ku,tiada niat utk mengaibkan sesiapa. peace.

4 comments:

Anonymous said...
on

calon2 enggak perlu bagi bagi gula2,coklat utk pancing undi..bukankah itu rasuah namanya..mahasiswa ada akal fikiran untuk pilih pilihan mereka..buat perabih duit je bagi gula2 dll..bisa pikirkan dong..

PaaNz said...
on

itu sume salah satu cara utk cepat famous...
famous je lebih....keje tah kemana....

Anonymous said...
on

sebilangan mpp lebih kepada mencari pasangan je..x de kerja lain nak buat..bukan nak pikir masalah mahasiswa..pemimpin pun di angkat daripada kalangan yang jahil, macam mana mahasiswa nak berubah..

PaaNz said...
on

testing

Post a Comment

Find It