china oh china.....

post sebelum ni aku story pasal 1 malaysia...
kali ni pasal china...

awal tahun baru aritu..cuaca dlm keadaan mendung...aku pegi karnival handphone..
dgr kate handset kat sana murah2...
sampai je aku kat sana...

terkejut aku bile tgk blackbery ngan iphone dlm 300 je..siap beli 1..percuma 1..
percaya x?
lastly..aku baru taw..kenapa die murah...sebab barang dari china

ape yd ada dgn china?
negara china agak besar compare dgn malaysia
populariti dieorang pon besar,klu diikutkan dari segi nama...
rasanye malaysia lagi gah dari china

china sudah semakin membangun..dari segi ape?
dari segi pembuatan produk
klu korang pegi langkawi...pinggan mangkuk yg lawa2 tu..sume dari china...
lepas tu..china ni..buat handset plak...
jual la handset yg ade tv kat malaysia nie...
skg ni dah jual iphone plak....
lagi gempak...china dah ade kereta sendiri...mcm malaysia jugak...jenama cherry..

ape yg aku heran..produk china ni..walaupun xla brape kualiti..
still mendapat hati pelanggan kat malaysia nie...
cube korang g jln2 kat shopping complex ke..usya2 tgk...
msti ade orang malaysia @ foreigner aka mat2 indon pakai barang china...
kete china pon ade jgk yg pakai kat malaysia ni

maksudnye..produk dieorang ni berjaya di pasaran luar negara...
tapi apa jadi dgn produk malaysia?
nak kata xde kete sendiri..ade...
telepon sendiri...ade...
mcm2 ada...
tp...???

aku masih xnmpk ape kurangnye produk malaysia ngan produk china....
tp dari segi kreativiti..aku rasa produk china lagi ok dari malaysia
dieorang cepat meniru teknologi yg sedia ada...

smpi bile produk malaysia nk berjaya klu..orang2 malaysia sendiri xbli..
masalah ni aku rasa xkan solve sampai bile2...
sebab mmg hakikat..aku sendiri pon jarang2 bli produk malaysia kecuali kete..hihi

kenapa org malaysia xbli produk sendiri,tapi bli produk china?
sebab murah walaupun xberkualiti dan orang malaysia ni...
lebih suke mengagungkan bende lain dari mengagungkan produk2 dari malaysia...

:)

1 comments:

pidot86 said...
on

sbb orang chine ada di setiap pelosok dunia.. salah satu sbb yg aku nmpk la.. yg laen aku kabur lg.. hehe.. thanks paan sbb mmbuka minda aku...

Post a Comment

Find It